
Burma, Laos, and Cambodia, Status of
Media in
Bertil Lintner
Correspondent, Far Eastern Economic Review, Hong Kong

I. Burma’s First Newspapers

II. The Media in Colonial Cambodia and Laos

III. Independence and Civil War

IV. Burma Post-1962

V. Cambodia Post-1970

VI. Laos Post-1975

VII. Conclusion

GLOSSARY

Burmese The main language spoken in Burma (Myanmar).

Khmer The main language spoken in Cambodia. Khmer; also spoken

in some provinces in northeastern Thailand and in southern Vietnam.

Khmer Rouge French, ‘‘the Red Khmers’’; ultra-radical Communists

who fought against successive governments in Phnom Penh before

they seized power in 1975. They ruled the country until the

Vietnamese invasion in December 1978–January 1979. Nearly two

million people were killed when they were in power.

Lao The main language spoken in Laos; related to Thai, the national

language of Thailand, and to the various Tai/Shan dialects spoken in

northeastern Burma, southern Yunnan (China), and northwestern

Vietnam.

Pathet Lao Literally, ‘‘the Lao Country’’; the most commonly used

name for the pro-Communist resistance during the 1950s, 1960s, and

early 1970s, although the official name was Neo Lao Hak Xat (the Lao

Patriotic Front).

Tatmadaw Burmese Myanmar for ‘‘armed forces’’; the main political

power in the country since 1962.

The current media environment in Burma, Cambodia,
and Laos varies as much as the background to the

press and television in those three countries. Burma,
with its long and solid intellectual tradition, had news-
papers as early as the 1830s. During the 1870s, King
Mindon introduced a law guaranteeing freedom of the
press, and an outspoken media flourished even under
British colonialism. In Cambodia, the first vernacular
press was fiercely nationalistic and often polemic. In

Laos, the media have always been much more tame,
serving as a medium for whatever government has been
in power to disseminate its official information. Today,
Burma is ruled by one of the world’s most repressive
regimes, and the state of the country’s contemporary
media does not do justice to a long and proud tradition
of professional journalism. The Lao media continue to
be government controlled and noncontroversial, while
a new, very outspoken, and hard-hitting press has re-
emerged in Cambodia since the country was opened up
following a United Nations-sponsored general election
in 1993.

I. BURMA’S FIRST NEWSPAPERS

Burma was conquered by the British in stages during
the 19th century. The First Anglo–Burman War lasted
from 1824 to 1826 and resulted in the Arakan region in
the west and Tenasserim in the southeast becoming
British. Following the Second Anglo–Burman War in
1852, the British took over the territory between
Arakan and Tenasserim in lower Burma, including
Rangoon. What was left of the Burmese kingdom in
upper Burma—including the then royal capital of Man-
dalay—fell to the British in a third war that ended in
1885. Burma was first made a province of British India
but became a separate colony in 1937. It was under
Japanese occupation from 1942 to 1945 and became an
independent republic in 1948. The country was a par-
liamentary democracy until the military seized power
in a coup d’etat in 1962. Despite several popular pro-
democracy uprisings since then, the country remains
under tight military rule.

Burma’s first newspaper, the English-language Maul-
main Chronicle, appeared in 1836 in the city of Moul-
mein in British-held Tenasserim. It was followed on
January 5, 1853, by the Rangoon Chronicle. The

Encyclopedia of International Media and Communications, Volume 1
Copyright 2003, Elsevier Science (USA). All rights reserved. 139



longest-lasting paper, the colonial Rangoon Gazette,
was founded in 1861 and survived until the Japanese
occupation in 1942. The first Burmese-language paper,
Yadana-bon Nay-pyi-daw (with the heading of Manda-
lay Gazette in English on the masthead) was started in
Mandalay in independent Burma in 1874 as the official
organ of the kingdom. At an official meeting at the
palace in Mandalay, the king bestowed immunity on
the local press corps: ‘‘If I do wrong, write about me. If
the queens do wrong, write about them. If my sons and
daughters do wrong, write about them. If the judges
and mayors do wrong, write about them. No one shall
take action against the journalists for writing the truth.
They shall go in and out of the palace freely’’ (quoted
in U Thaung, A Journalist, a General and an Army in
Burma, 1995, p. 3). Freedom of the press was guaran-
teed by the king in an act consisting of 17 articles.
Article III of the act stated that the press was for ‘‘the
benefit of the citizens to hear general news from
Europe, India, China, and Siam for enriching the
thoughts and improving their trade and commu-
nication.’’

During the colonial period, Burma had dozens of
newspapers in Burmese, English, Chinese, and several
Indian languages. Periodicals were also printed in Bur-
ma’s own minority languages. The press lent support to
the nationalist movement that began to gain momen-
tum during the 1920s. Among the most outspoken
newspapers were the Burmese-language Thuriya (the
Sun), which was founded in 1911 by Ba Pe and later
owned and edited solely by U Saw, the leader of the
Myochit (Love of Country) party and a leading rightist
politician, and the Burmese-language Myanma Alin
(the New Light of Burma), which was set up in 1914
and for many years managed by U Tin, who became a
minister in independent Burma’s first government in
1948. There was also the Liberty, the Modern Burma,
the Bandoola Journal, the Observer, the New Burma,
the Free Burma, and the Rangoon Mail in English and a
few others in Burmese, among them the Deedok (the
name of a local bird) journal, edited by Ba Choe, and
the Dagon (an early name for Rangoon) magazine.
Ba Choe, who was a well-known journalist and
the founder of the Fabian Society, almost certainly
would have become a prominent political figure after
Burma’s independence had he not been assassinated
in 1947.

The press also played a crucial role in radicalizing the
nationalist movement. In 1936, a satirical piece titled
‘‘Hell Hound at Large’’ appeared in the Oway (mim-
icking the sound of the peacock: ‘‘Oway! Oway!’’)
magazine, mocking the Rangoon University author-
ities. Oway was published by the Students Union, and

its president, Aung San, was called to reveal the name of
the author of the article. Aung San refused and was
expelled from Rangoon University. This resulted in a
nationwide student strike, followed by workers’ and
farmers’ strikes, and eventually led to an armed rebel-
lion when Aung San and some of his comrades made it
to Japan in 1940 and 1941. Known popularly as ‘‘the
Thirty Comrades,’’ they returned with the invading
Japanese army in 1942 and set up a puppet government
in Rangoon. On March 27, 1945, the Burmese nation-
alists turned against the Japanese and joined the Allies.
A few months later, Britain regained control of Burma
and old institutions were reestablished. But the country
was in turmoil, and in 1948 it gained independence
from Britain.

The war years saw a clear polarization between the
pro-Japanese Burmese nationalists and several of the
ethnic minorities that remained loyal to the British.
Both the Karens and the Kachins formed Allied-
supported guerrilla forces that fought against the Jap-
anese. Printed publications in those languages played a
very important role in mobilizing the anti-Japanese
resistance, for instance, the Shi Laika Ningnan (the
New Newspaper) in the Kachin (Jinghpaw) language,
which was printed in India and airdropped into the
Kachin-inhabited areas of northern Burma. The Karens
formed their own political organizations, which pub-
lished material in their own language as well as in
English.

In January 1947, Aung San traveled to London and
managed to negotiate independence for Burma. In Feb-
ruary, he traveled to the market town of Panglong in the
Shan minority area, where he signed an agreement with
leaders of the Shans, Kachins, and Chins, paving the
way for their joining the proposed Union of Burma
under a federal constitution. Everything appeared set
for Burma’s independence when an unexpected event
occurred. On July 19, 1947, Aung San was assassinated
along with Deedok editor Ba Choe and seven other
state leaders. On the same day, the Rangoon police
arrested U Saw, the editor of Thuriya and charged him
with murder. He was convicted and hanged in May
1948. Deprived of most of its competent leadership,
the country faced a difficult time when the British left
and the Union of Burma was proclaimed on January 4,
1948. The first prime minister was U Nu, while the
ceremonial post as union president was given to Sao
Shwe Thaike, a Shan prince. But such attempts to pla-
cate the minorities failed, and within months of inde-
pendence, the country was plunged into civil war as
both the Communists and several of the ethnic minor-
ities resorted to armed struggle, the former for political
goals and the latter for separation from the union.

140 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in



II. THE MEDIA IN COLONIAL CAMBODIA
AND LAOS

A. Cambodia

The Kingdom of Cambodia became a French protect-
orate in 1863 and regained its independence in 1953.
The first publications were government bulletins in
French—Bulletin Officiel du Cambodge (1884), which
superseded Bulletin de L’Indochine, and Bulletin Ad-
ministratif du Cambodge (1921), which also carried
a supplement called L’Écho du Cambodge. The first
Khmer-language paper, the twice-weekly Nagara Vatta
(Angkor Wat), appeared as late as in 1936 and was the
main organ of Cambodia’s early nationalist leaders Son
Ngoc Thanh, Sim Var, and Pach Chhoeun, all young
men in their 30s. The paper’s circulation rose to more
than 5000 but the paper did not dare go as far as to
challenge the French authorities. Instead, it concen-
trated on criticizing the Vietnamese domination of the
civil service, the influence of the Chinese business com-
munity, and similar issues that appealed to many
Khmer nationalists.

The arrival of Japanese troops in Cambodia in May
1941 changed the tone of the Nagara Vatta. It became
increasingly pro-Japanese and anti-colonial. However,
the paper ceased publication in July 1942 when its
editor, Pach Chhoeun, was arrested after having par-
ticipated in an anti-French demonstration in Phnom
Penh. Pach was sentenced to death but had the sentence
commuted to life imprisonment. His colleague, Son
Ngoc Thanh, launched a new nationalist paper in
1952, the Khmer Krok (Khmers Awake), which urged
the population to wake up and compete with the Chi-
nese and Vietnamese in business and commerce. Both
the Nagara Vatta and Khmer Krok represented the
policies of the Khmer nationalist movement and were
propaganda organs rather than newspapers in the
Western sense. A national news agency, the Agence
Khmere de Presse (AKP), was set up in 1951, and a
law promulgated in the same year gave everyone the
right to print and publish in the Khmer language pro-
vided that notice was given to the Ministry of Infor-
mation. The daily with the largest circulation in 1952
was the Cong Thuong Pao, a Chinese paper with fewer
than 2000 subscribers. The Khmer-language biweekly
organ of the Democratic party, Pracheathipatay (Dem-
ocracy), had the largest circulation—9000 in 1952.

B. Laos

The various kingdoms and principalities of Laos
became a French protectorate during the period from

1893 to 1895, and the first publication was a govern-
ment gazette, Bulletin Administratif du Laos, which
appeared in 1902. It was followed in 1924 by another
government news sheet in French, Bulletin Officiel
Laotien, but also in Lao, Chot Mai Het Lao (Lao
Bulletins). There were also other news sheets in
French and Vietnamese. Ethnic Vietnamese, who dom-
inated the colonial administration, brought in news-
papers from Saigon and Hanoi, while Laos remained
the most backward and neglected part of French
Indochina.

The first real newspapers in the Lao language, Lao
Nhay (Lao Renovation), did not appear until January
1941 and then under the auspices of the Lao Renova-
tion movement. Founded in the same year with the
assistance of Charles Rochet, the French director of
public education, the renovation movement sought to
generate a Lao national identity, mainly to counteract
Japanese war propaganda and the pan-Thai ideology of
Thai strongman Field Marshall Plaek Phibunsongkh-
ram. The Thai and Lao languages are mutually intelli-
gible, and the Lao dialect is also spoken in northeastern
Thailand where there are, in fact, more Lao speakers
than in Laos itself. Lao Nhay soon got two sister publi-
cations, the French language Le Nouveau Laos and the
Lao-language Tin Lao (Lao Land). In theory, Laos had
a free press under the French, but information and
communication were tightly controlled by the colonial
authorities.

III. INDEPENDENCE AND CIVIL WAR

A. Burma

When Burma became independent in January 1948,
there were 39 newspapers: 21 in Burmese, 7 in Eng-
lish, 5 in Chinese, 2 in Hindi, and 1 each in Gujarati,
Urdu, Tamil, and Telugu. By political affiliation, there
were three types of newspapers: pro-government, op-
position leaning to the right, and opposition leaning to
the left. Of the Chinese papers, the most influential was
the Communist pro-Beijing Freedom Daily. The right-
wing Hanthawaddy (the name of a township in lower
Burma) daily was close to Prime Minister U Nu but did
not hesitate to criticize him if it viewed him as too
sympathetic to the left. The centrist English-language
Nation, founded by editor Law Yone and first pub-
lished in 1948, was often critical of the government
but positive in its comments. Its circulation reached
more than 20,000 during the mid-1950s, and its
popularity was partly due to the dynamic Law
Yone. Post-independent Burma’s politics—and the

Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in 141



parliament—were dominated by the Anti-Fascist Peo-
ple’s Freedom League (AFPFL). In the absence of any
real opposition to the AFPFL, the press functioned as a
public watchdog, especially with its frequent interviews
with the prime minister.

The first real confrontation between the press and the
government was provoked by differences of opinion as
to how the Communist and ethnic insurgency should be
covered. At the height of the rebellion, in 1948 and
1949, censorship was imposed and the offices of four
newspapers were raided by the police after they pub-
lished stories considered detrimental to national secur-
ity. But the censorship was eventually lifted, and the
newspapers resumed reporting insurgent activities with
a surprisingly unbiased point of view.

In August 1954, the U Nu government did try to
limit the freedom of the press by tabling a bill aimed
at making ‘‘defamatory allegations and charges’’
against public servants, including ministers, a criminal
offense. The proposal caused an outcry among
Burma’s journalists, and their trade union organized
a united protest that forced the government to drop
the bill.

The freedom of the press was perceived as a threat by
the military, which regarded journalists as potential
troublemakers whose activities only exacerbated the
already chaotic political situation in the country. As a
result of the civil war, the army had also grown in
strength and importance, from approximately 5000
at the time of independence to 40,000 in 1955 and
100,000 during the early 1960s. It was becoming a
state within the state that developed its own ideology
and ran its own businesses, including an English-
language newspaper called the Guardian. Founded in
1955 by Colonel Aung Gyi and Maung Maung, a
former army officer who had become a lawyer and
historian, it also managed to employ Sein Win, one of
Burma’s leading and most respected journalists.

The press flourished during the 1950s, and in 1957
U Thaung, a leading newspaperman, founded the Kye-
mon (Mirror), which had a circulation of 55,000 and
became the country’s main Burmese-language publica-
tion. New technology was also introduced, and the
Kyemon was the first newspaper to be printed on an
offset press in Asia. In the following year, the military,
led by the commander-in-chief of the armed forces,
General Ne Win, set up a caretaker government to
overcome a constitutional crisis. One of his first targets
was Kyemon, which was closed on April 9, 1958. In
February 1960, a general election was held and U Nu
returned to power. The Kyemon also reappeared on
March 20 as democracy was being restored following
2 years of emergency rule.

B. Cambodia

The main political figure in Cambodia for several
decades has been Norodom Sihanouk. Born in 1922,
he ascended to the throne as king in 1941 and led
Cambodia to independence from France on November
9, 1953. He abdicated in 1955 in favor of his father,
Norodom Suramarit, but remained the strongman of
the country in his capacity as prime minister and leader
of the country’s main political party during the 1950s
and 1960s, the Sangkum Reastr Niyum (the People’s
Socialist Community). Suramarit died in April 1960,
and Sihanouk became head of state once again, but
now as prince instead of king, giving him more room
to maneuver.

Independent Cambodia’s first general election in
1955 saw a landslide victory for Sihanouk’s Sangkum,
and he began to consolidate his grip on power. In
December 1956, following a few years of relative press
freedom, the National Assembly approved a law requir-
ing censorship of all publications not printed in Khmer.
There were, however, 26 papers and journals in French,
Khmer, Chinese, and Vietnamese, and some of them,
such as the Ekapheap (Independence), were openly
leftist. Another paper, the leftist French-language
L’Observateur, was founded in 1959 by a Cambodian
intellectual, Khieu Samphan, who had just returned
from obtaining a doctorate at Sorbonne University in
Paris. During the 1960s, when Sihanouk’s secret police
cracked down on leftist movements, Khieu Samphan
went underground and join what the prince termed the
Khmer Rouge (the Red Khmers), the country’s fledgling
Communist movement. Another editor, Nop Bophann
of the weekly Pracheachon (the People), was assassin-
ated in 1959, most likely by Sihanouk’s secret police.
During the early years of the Pracheachon, one of its
columnists was a young French-educated man called
Saloth Sar, who used the pseudonym ‘‘the original
Khmer.’’ During the 1970s, he became head of the
Khmer Rouge and assumed the revolutionary name
Pol Pot. A pro-government paper, La Dépêche, fell
under the control of a former prime minister who op-
posed Sihanouk. The mercurial prince reacted by in-
structing a leftist, Chau Seng, to launch a new paper, La
Nouvelle Dépêche. The two papers launched blistering
attacks against each other.

In 1967, Sihanouk tried to put an end to the news-
paper war by shutting down all private newspapers
except the four journals that he edited himself and the
government’s own news agency. A few months later,
some papers were allowed to recommence publication,
but the press was not free, and many more dissidents
had taken to the jungle to join the Khmer Rouge.

142 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in



Sihanouk’s main mouthpieces were Etudes Cambod-
giennes, a journal that he edited, and a semiporno-
graphic magazine called Phseng Phseng (Different
Things). A monthly pictorial magazine, the Kambuja
Illustrated Review, showed the prince digging railway
tracks and mingling with the people. The English-
language publication was meant for a wider audience
than just Cambodian readers (few of whom could read
or speak English), and according to the magazine, K
stood for Khmer, A for Asian, M for monastery, B for
Buddhism, U for unique, J for journal, and A for Asia.

Sihanouk’s fiercely nationalistic ideas and practices
made enemies of the Americans (whom he had thrown
out of the country in 1963), drove many intellectuals
into the hands of the Khmer Rouge, and alienated the
armed forces, which eventually turned against him.
According to U.S. historian David Chandler in A His-
tory of Cambodia (1993, p. 200), ‘‘Like many of his
ancestors, Sihanouk saw Cambodia as a personal pos-
session, a family, or a theatrical troupe.’’ The press was
part of that ‘‘family,’’ and according to Chandler, Siha-
nouk ‘‘found it inconceivable that his ’children’ would
oppose him because of genuine grievances connected
with his policies.’’ The outcome was a princely dicta-
torship in which there was no room for a free press.

C. Laos

Following Laos’s independence from France on Octo-
ber 22, 1953, several new newspapers and periodicals
were launched, but most of them with limited circula-
tion, reflecting the small population of the country and
a low literacy rate. Well into modern times, most infor-
mation was disseminated by itinerant merchants, Bud-
dhist monks, ballad singers, and drama troupes. Radio
has always played a more important role than the
printed media in Laos, where the reading population
is confined to the capital Vientiane, the old royal capital
Luang Prabang, and a few towns along the Mekong
River. Radio broadcasts in Lao, and the Hmong lan-
guage of the main group of highlanders, became in-
creasingly important during the war in the 1960s and
early 1970s between the royal government, supported
by the United States, and the pro-Communist Pathet
Lao, which was backed by North Vietnam. Many
Hmong sided with the government and built up their
own anti-Communist resistance army. Funded and
equipped by the Central Intelligence Agency, the
‘‘secret’’ Hmong army, led by General Vang Pao,
became the main force resisting the Communists be-
cause the United States was barred from sending its
own troops under the 1962 Geneva Declaration, which
supposedly guaranteed Laos’s neutrality. Likewise, the

Pathet Lao received massive support from North Viet-
nam and China, and it relied heavily on radio broad-
casts in both Lao and Hmong to reach a largely
illiterate population. The Communist radio was set
up in 1960 with North Vietnamese assistance, but it
played on nationalist sentiments rather than on ideol-
ogy. Significantly, it did not mention the official name of
the Communist organization—the Lao People’s Revo-
lutionary Party (LPRP)—until a few months before it
seized power in Vientiane on December 2, 1975, abol-
ishing the monarchy and the old semidemocratic
system and replacing it with the Communist-ruled
Lao People’s Democratic Republic.

The few newspapers and periodicals that existed
during the era of the independent Kingdom of Laos
(1953–1975) were never entirely free. The new na-
tional constitution, as amended in 1956, deleted any
direct mention of freedom of speech and the press.
However, a new Press Law promulgated in 1957 guar-
anteed freedom of expression ‘‘provided that the sub-
ject matter does not jeopardize the king, the state
religion, or the aims of peace, neutrality, democracy,
and unity of the nation’’ (Area Handbook for Laos,
U.S. Government, 1972, p. 132). This basically meant
that the Lao authorities could ban publications when
they saw fit. In 1962, the Xat Lao (the Lao Nation) was
shut down temporarily, and in 1967, the Lanxang
Khaona (Lanxang [an old name for Laos] Front-Page
News) was banned. During the pre-Communist era,
working for newspapers was never an attractive occu-
pation. Salaries were so low that most Lao reporters
had to supplement their incomes by working as com-
positors for Thai printing presses in Nong Khai across
the Mekong.

Xat Lao, with a circulation of 5000 to 6000 in 1970,
was the country’s main Lao-language daily newspaper
before the 1975 Communist takeover. It had an editor-
ial staff of six, and the contents always followed the
same pattern: domestic news on the front page, editor-
ials and letters to the editor on the second page, com-
mentaries on the third page, lovelorn columns to attract
younger readers on the fourth page, serialized novels on
the fifth page, and travel stories on the sixth page. The
remaining two pages contained advertisements. Fully
95% of the readership were government, military, and
police personnel.

Other publications during the pre-1975 era included
Lao Presse, a four-page news sheet issued daily in
French (and Lao as Khao Pacham Van [Daily News])
by the directorate of information; Revue de Presse in
French; the daily Siang Seri (the Independent Voice) in
Lao; Vientiane News, an English-language weekly; and
the five-day-a-week Viangchan Phot (Vientiane Post).

Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in 143



The latter favored national reconciliation and a neutra-
list policy and became the Viangchan Mai (New Vien-
tiane) on November 1, 1975, the only paper to survive
the Communist takeover at least in name. Vientiane
News ceased publication on May 5, 1975; Siang Seri
on May 9; and Xat Lao on November 14 as the Com-
munists were preparing to take over power.

In addition, there was a Chinese-language daily pub-
lished in Vientiane, Lao Hua (the Lao Voice), which
featured mainly commercial news of the capital’s Chi-
nese community. It also published news of the overseas
Chinese but refrained from taking a pro-Beijing or pro-
Taipei line. Lao Hua was a more neutral offspring of
Lao Samai (Laos Today), which was ‘‘ordered by the
American Embassy to suspend operations in the late-
1960s because it had published a verbatim account of
the My Lai massacre [in Vietnam].’’

Laos had only one local newspaper before 1975, the
Voice of the People (in Lao despite the name), which
was published weekly in the southern town of Pakse.
The paper started in 1949, but the publication fre-
quency was very irregular. The paper was run by a
colonel in the Royal Lao Army.

IV. BURMA POST-1962

On March 2, 1962, Ne Win and the army stepped in
again, detained all former state leaders, abolished the
old federal constitution, and set up a Revolutionary
Council that ruled by decree. Burma’s experiment with
democracy was over. At first, the Revolutionary Coun-
cil said it would honor the freedom of the press. How-
ever, step by step, that freedom was being revoked. On
July 1, 1962, the military set up the Burma Socialist
Program Party (BSPP) and published several documents
to be the guiding ideological basis for the new regime.
Aware of the lobbying power of the press, it first moved
against the Nation, an outspoken defender of press
freedom, which was closed down in May 1963, and
its editor, Law Yone, was arrested in August. In July, the
government set up the News Agency Burma, and on
October 1, the military launched its own daily news-
paper, the Loktha Pyithu Nezin (the Working People’s
Daily) to compete with the still existing private news-
papers. An English version, called the Working People’s
Daily, appeared soon afterward. At the same time, the
military government formally took over the Guardian,
already owned an organ of the army, and the left-wing
Vanguard offered itself for nationalization.

The year 1964 was the last one of a free press in
Burma. The Kyemon was nationalized on September
1, followed by the Botataung (A Thousand Officers or

the Guardian in Burmese) newspaper on September 11.
Smaller newspapers were also closed down, and several
editors and journalists were arrested. In March of the
same year, the military-controlled BSPP had been made
the only legal political organization in the country, and
all other parties were banned. Eventually, in December
1966, it was announced that private newspapers were
to be banned altogether, and with immediate effect the
government discontinued annual reregistration of all
Chinese- and Indian-language newspapers. Printing,
the government said, must henceforth be done only in
Burmese or English. The right-wing Hanthawaddy and
the Myanma Alin (the New Light of Burma), the oldest
paper in the country, were nationalized in 1969. In the
end, only six papers remained, all of them now owned
and controlled by the military government: the Loktha
Pyithu Nezin, the Botataung, the Kyemon, and the
Hanthawaddy in Burmese and the Guardian and
the Working People’s Daily in English.

The News Agency Burma controlled the flow of news
in and out of the country. All foreign correspondents,
except those working for the Soviet Tass and the Chi-
nese Xinhua, were expelled. Visits by foreign journal-
ists were banned, although some journalists managed
to sneak into the country disguised as tourists. The
foreign news agencies were forced to appoint Burmese
citizens as their correspondents and to have these ap-
pointments approved by the government. Through this
unique arrangement, the military regime managed to
get out its own version of the news from Burma under
internationally respected by-lines such as Reuters, As-
sociated Press, United Press International, Kyodo,
Agence-France Presse, the British Broadcasting Corpor-
ation (BBC), and the Voice of America (VOA). During
recent years, the BBC and VOA have pulled out after
being unable to appoint their own correspondents, but
the arrangement remains in place for the wire services.

The government also maintained strict control over
radio, which meant that many people turned to
listening to the Burmese-language broadcasts of the
BBC and VOA. Although their reporting from Burma
remained bland, the BBC and VOA carried uncensored
international news and other programs of interest to
the public. The BBC’s Burmese service especially
became nearly a national institution to which everyone
listened and which during the 1980s received the larg-
est number of listeners’ letters of any of the BBC’s
foreign-language services.

Burma got television much later than did any other
Southeast Asian country. It was only on June 3, 1980,
that the first television station opened with Japanese
assistance, and even then transmission was limited
to the capital Rangoon and surrounding townships.

144 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in



However, by 1985, programs could be received even
upcountry through a network of relay stations. But
there was only one channel that featured news broad-
casts, classical Burmese dramas, educational programs,
and imported vintage films.

The abolition of democracy, the federal system, and
press freedom drove thousands of political dissidents as
well as activists from the country’s many ethnic minor-
ities into the jungle. The civil war flared anew, and
China began supporting the Communist Party of
Burma (CPB), which built up a strong rebel army that
wrested control over a 20,000-square-kilometer ‘‘liber-
ated area’’ along the Chinese frontier. At the same time,
the army grew in strength from 100,000 at the time of
the 1962 coup to more than 180,000 by the mid-1980s.

During the 1970s, the powerful CPB, backed by
China, built up an extensive propaganda apparatus,
but bulletins and theoretical journals were circulated
almost exclusively among the party’s own cadres. The
main means of reaching the population in government-
held areas was the party’s broadcasting station, the
People’s Voice of Burma (PVOB). In April 1971, it
began transmitting from across the border in Yunnan
in southern China. Its daily broadcasts featured news
from the civil war; party propaganda; and revolution-
ary music in Burmese, Shan, Kachin, Karen, Wa, and
occasionally other tribal languages. In 1978, following
policy changes in China after the death of Mao Zedong
and the rise to power of Deng Xiaoping, the PVOB was
forced to move its transmitters back across the border
to party headquarters at Panghsang in the Wa Hills in
northeastern Burma.

The ethnic rebels—Karens, Shans, Kachins, Pa-
laungs, Pa-Os, Karennis, and Rohingya Muslims from
Arakan State—also published their underground maga-
zines and newsletters in their respective languages, but
with limited circulation and seemingly without much
effect on the political situation in the rest of the country.
The Karen rebels, who were based along the Thai
border, set up their own broadcasting station at the
rebel base of Maw Po Kay in early 1983, but it was
closed down in January 1984 due to heavy fighting in
the area.

After years of military rule and socialism, the Burm-
ese economy reached rock bottom during the late
1980s. In August 1988, millions of people took to the
streets to demand an end to the dictatorship and a
restoration of the democracy and the free market
system that had existed before 1962. The demonstra-
tions were met with unprecedented brutality. Thou-
sands of people were gunned down by the army, but
that did not put an end to the protests. In September, the
military authorities withdrew their forces from the

cities, and even more people took to the streets. For
about a month, the creativity of the Burmese psyche
flourished again after 26 years of silence. Within a
week, Rangoon alone had nearly 40 independent news-
papers and magazines full of political commentaries,
biting satires, and witty cartoons ridiculing the BSPP
and the ruling military elite. The new lively news-
papers—some daily and others intermittent, some in
Burmese and some in English—had fanciful names such
as the Light of Dawn, the Liberation Daily, Scoop, the
New Victory, and the Newsletter. Some were handwrit-
ten and photocopied or mimeographed, while others
had access to professional printing presses, often free of
charge because their owners wanted to show that they
also supported the pro-democracy movement. Even the
official newspapers, including the Guardian and the
Working People’s Daily, began publishing outspoken
political articles. The authorities seemed to tolerate
this, but significantly, the state-run radio and television
stations remained unchanged.

The ‘‘Rangoon spring’’ came to an abrupt end when
the military stepped in and seized direct control of state
power on September 18, 1988. The formation of the
State Law and Order Restoration Council (SLORC)
was announced, and many more people were gunned
down in the streets of Rangoon and other cities and
towns across the country. But to the surprise of many,
the SLORC pledged to hold free and fair elections and,
according to what junta spokesman Brigadier General
(now Lieutenant General) Khin Nyunt said at the time,
to ‘‘hand over power to the party that wins.’’ Thou-
sands of dissidents fled to the Thai border area to take
up arms against the new military regime, while others
remained behind inside the country, where they formed
the National League for Democracy (NLD), led by
Aung San Suu Kyi, the daughter of Burma’s independ-
ence hero Aung San.

Immediately after the formation of the SLORC, all
newspapers were banned except the Loktha Pyithu
Nezin and its English equivalent, the Working People’s
Daily. Strict censorship was imposed, and many jour-
nalists were arrested, including Win Tin, the erstwhile
editor of Hanthawaddy daily who had become a prom-
inent pro-democracy activist in 1988. At first, foreign
journalists were allowed into the country, but when
their reporting turned out to be more critical than the
government had expected, those visits were curtailed as
well. During recent years, only a selected few foreign
journalists have been given press visas. But over the
years, many foreign correspondents have sneaked into
the country posing as tourists or businessmen, thus
enabling a steady stream of news to come out of the
country despite severe official restrictions.

Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in 145



An exception was made in May 1990, when the
government held its promised general election—and
dozens of foreign journalists descended on Rangoon.
The outcome was another propaganda disaster for the
SLORC. Suu Kyi had been placed under house arrest in
July 1989, but even so, her party (the NLD) won 385
out of 492 contested seats in the parliament. However,
in July, the SLORC declared that it was not a parlia-
ment that had been elected but rather a constituent
assembly, which had to draw up a new constitution
and include more members than those who had been
elected.

In July 1995, Suu Kyi (who had been awarded the
Nobel Peace Prize in 1991) was released from her house
arrest, and foreign journalists were once again allowed
to visit the country. After a few months, the government
clamped down again and stopped issuing press visas,
and Suu Kyi was soon back under virtual house arrest
once again, with her movements being severely re-
stricted. Many members of parliament elected from
her party were also arrested, while others fled to Thai-
land and India. The military remains in charge and is
more deeply entrenched in power than ever before. By
1999, the strength of Burma’s armed forces had also
increased to 450,000, more than double the 1988
figure.

In an attempt to polish up its image—and in line with
new free market economic policies that were imple-
mented after 1988—the government changed the name
of the Loktha Pyithu Nezin (the Working People’s
Daily) in April 1993. It was given the name of a paper
that the military had banned in 1969: the Myanma Alin
(the New Light of Myanmar). The paper even added
‘‘Established 1914’’ at the top of the front page. During
the mid-1990s, the Office of the Mayor of Rangoon
launched its own paper, which borrowed its name from
another old publication: Kyemon (the Mirror).

Although the daily papers, radio, and television
remain owned and controlled by the government, there
are also very large numbers of privately owned monthly
magazines and, by the late 1990s, weekly news sheets
(called gya-neh [journals]). But all magazines and peri-
odicals have to be submitted to the Press Scrutiny Board
(PSB), which has the power to forbid their distribution.
This, however, is done after the publications have
been printed. According to Anna Allott, a British expert
on Burmese literature and media, in Inked Over,
Ripped Out: Burmese Storytellers and the Censors
(1993, pp. 16–17),

Any story, poem, cartoon, passage, or word not

allowed by the PSB has to be eliminated before the

work can go on sale. This is done by ripping out pages,

by gluing them together, by inking over with silver

paint, or by sticking opaque tape over the offending

item. This ripping and blanking out is carried out by the

publisher, following the instructions of the PSB. . . . The

losses that can be incurred by the publishers are clearly

very great, so there is immense pressure on editors to

select only such contributions as will be acceptable. The

resulting frustration and offense felt by writers has led

many to cease trying to write anything of a controver-

sial nature; those who find they cannot write without

being controversial are effectively banned.

Most Burmese continue to rely on the BBC’s and
VOA’s Burmese-language services for news. In Febru-
ary 1997, Radio Free Asia, which is financed by U.S.
government funds, started a Burmese-language service,
which is overtaking both the BBC and VOA in popular-
ity. A similar, pro-democracy broadcasting station, the
Norway-based Democratic Voice of Burma, has been
broadcasting to Burma since 1992, but the reception
inside Burma is poor.

Unlike Cambodia and even Laos, satellite TV is not
common in Burma, and it is forbidden to possess ‘‘un-
authorized’’ satellite dishes. Burma’s national television
has been supplemented with Myawady television,
which is owned by the Ministry of Defense but tends
to have more popular music programs than the channel
run by the Ministry of Information. The emphasis on
the national television is on announcements of the gov-
ernment’s achievements, army men who sing patriotic
songs, and heavily censored news. It does carry excerpts
from CNN, but always at a later date to give the censors
ample time to screen the programs.

Table I provides a listing of the current major media
in Burma.

V. CAMBODIA POST-1970

On March 18, 1970, General Lon Nol staged a coup,
overthrew Sihanouk, and proclaimed a republic. Siha-
nouk set up a government in exile in Beijing and allied
himself with the Khmer Rouge guerrillas, who grew in
strength mainly because of the backing from the prince.
The United States supported the new republican regime
and began to bomb Vietcong and North Vietnamese
sanctuaries in eastern and northeastern Cambodia. The
country was thrown into an extremely bloody civil war,
which lasted for five years. Lon Nol’s republican gov-
ernment placed the country under martial law and
imposed censorship on all media, domestic as well as
foreign. Officially, those measures were lifted in August
1970, but in reality the control was not eased. At first,
the country’s three main dailies—Nokor Thom (the Big

146 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in



City), Khmer Ekareach (the Independent Khmer), and
Koh Santepheap (Island of Peace)—obeyed the rules,
but by 1972, some papers began to publish reports of

how the economy had become devastated by the war
and how rampant corruption had exacerbated the
situation. Several newspapers were closed down, and
journalists were persecuted. The main source of infor-
mation remained the state-controlled AKP, which also
published the French-language Journal Officiel. There
were also two French dailies, Le Républicain and Le
Courrier Phnompenhois, as well as two Chinese dailies,
Sroch Srang Cheat and Ching-chi Jih-pao, and one
English-language newspaper, the Republican News.
The average Cambodian newspaper had four pages,
and the total circulation of all papers never exceeded
60,000, with more than half in Phnom Penh.

The government’s broadcasting service, Radiodiffu-
sion Nationale Khmere, had a network of 11 transmit-
ters, and with more than a million receivers all over the
country, radio played a much more important role than
did newspapers as a source of information. The first
television station was set up with Japanese assistance in
1961, and during the Lon Nol regime programs con-
sisted mainly of newsreels and documentary films
donated by the French and other diplomatic missions.
From transmitters in China, Sihanouk’s resistance
broadcast daily attacks on the Lon Nol government
and the United States. Sihanouk’s Beijing-based Gou-
vernement Royal d’Union Nationale de Kampuchéa
(GRUNK) and its front organization, Front Uni Natio-
nale de Kampuchéa, also published bulletins and
propaganda brochures. There were heavy penalties
for listening to GRUNK broadcasts and distributing
printed material from the resistance. Many Khmers
also listened to foreign broadcasts. The BBC and
VOA had extensive programs covering Southeast Asia.
Although programs were mainly in English, the BBC
also had a Chinese-language service and the VOA
carried a three-hour daily program in Khmer.

Foreign journalists were allowed to operate in Cam-
bodia during Lon Nol’s regime, but many were killed in
the line of duty. A total of 8 foreign correspondents
were confirmed killed in action or captured by the
resistance and executed, while 17 were listed as miss-
ing. The few reporters who were released from resist-
ance captivity were able to report that the die-hard
Cambodian Communists, the Khmer Rouge, were
taking over the struggle from both Sihanouk’s followers
and their North Vietnamese advisers.

On April 17, 1975, the Khmer Rouge marched into
Phnom Penh and proclaimed a new state, Democratic
Kampuchea. Sihanouk returned form his exile in Bei-
jing and served as head of state for a year before he was
replaced by Khieu Samphan of the Khmer Rouge. The
strongman, however, was Pol Pot alias Saloth Sar, who
instituted a reign of terror. The prince remained under

TABLE I

Major Media in Burma

Newspapers and Magazines:

Myanmar Alin (New Light of Myanmar)

Publication frequency: Daily

Languages: Burmese (Myanmar Alin) and English (New Light of

Myanmar)

Circulation: 174,700 (Burmese); 23,500 (English)

Publisher: Ministry of Information

Kyemon

Publication frequency: Daily

Language: Burmese

Circulation: 179,200

Publisher: Ministry of Information

Yangon City News

Publication frequency: Monday through Saturday

Language: Burmese

Circulation: not available

Publisher: Office of the Mayor of Rangoon

Yadanabon News

Publication frequency: Daily

Language: Burmese

Circulation: 20,000

Publisher: Office of the Mayor of Mandalay

Mian Dien Hua Bao (Burmese Morning Post)

Publication frequency: Weekly

Language: Chinese

Circulation: 5000

Publisher: privately owned Chinese-language newsweekly
published in Rangoon

Dana

Publication frequency: Monthly

Language: Burmese

Circulation: 28,000

Publisher: privately owned business magazine

Myanmar Dana

Publication frequency: Monthly

Language: Burmese

Circulation: 16,000

Publisher: privately owned business magazine

State-Owned News Agency:

News Agency Myanmar

Radio and Television (State Owned):

Myanmar Radio and Television (Ministry of Information)

Myawady Television (Ministry of Defense)

Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in 147



virtual house arrest in his palace in Phnom Penh while
the capital and all other cities and towns across the
country were evacuated, and the people marched into
the countryside. Schools, banks, markets, newspapers,
and even money were abolished as the new rulers began
an experiment with an extreme form of communism.
At least 1.8 million people perished through execu-
tions, starvation, and disease before the Vietnamese
invaded the country in late December 1978 and early
January 1979 and drove the Khmer Rouge from power
in Phnom Penh.

During the Khmer Rouge’s years in power from April
1975 to January 1979, only one publication appeared:
an intermittent propaganda journal called Tung Pade-
vat (the Flag of the Revolution), which featured articles
about the achievement of the new regime and a few
theoretical articles. The journal was not distributed to
the public but rather was meant for state and party
leaders. The first issue of Tung Padevat appeared in
1976, and no more than 20 issues—in Khmer, with
some translated into French for international con-
sumption—were published before the Vietnamese
invasion.

While restricting the distribution of printed material,
the Khmer Rouge depended heavily on its radio broad-
casts to disseminate information and propaganda.
Radio Phnom Penh broadcast every day between 6 and
7 am, 11 am and 12 noon, and 8 and 9 pm local time,
time slots that had been carefully selected so as not to
interfere with the work in the fields. Broadcasts care-
fully specified the exact length, width, and depth of
canals that had been dug, or dams and dikes that had
been built, and encouraged people to work harder to
achieve the aims of the revolution.

In January 1979, the Vietnamese installed a new
regime, the People’s Republic of Kampuchea, headed
by pro-Hanoi and pro-Moscow ex-Khmer Rouge Com-
munists who formed the Kampuchean People’s Revolu-
tionary Party (KPRP). People were allowed to return to
the cities and towns, and markets began to flourish
once again. Newspapers and periodicals reappeared,
but the state monopolized the media industry. The main
organ of the new regime, the Khmer-language weekly
Kampuchea, ‘‘competed’’ with another Communist
Party-controlled weekly, Phnom Penh. The KPRP also
ran a biweekly journal, Pracheachon (The People),
which expressed the party’s stand on domestic and
international affairs. All news, both local and foreign,
was channeled through the state news agency, Sarpor-
damean Kampuchea (SPK), which was modeled after
its Vietnamese and Soviet equivalents. Although West-
ern journalists were allowed to visit the country, only
Eastern Bloc news agencies and Nihon Denpa News

(owned by the Japanese Communist Party) had their
own bureaus in Phnom Penh.

Along the Thai border, the remnants of the Khmer
Rouge established an alliance with forces loyal to Siha-
nouk (who had been flown out of the country just
before the Vietnamese marched into Phnom Penh) and
a non-Communist force led by Son Sann, a former
prime minister. Called ‘‘the Coalition Government of
Democratic Kampuchea’’ (CGDK), they had their own
broadcasting station, and the respective components of
the alliance published their own bulletins, mostly from
their offices in Bangkok, Thailand.

The civil war between the Vietnamese-backed gov-
ernment in Phnom Penh and the CGDK, which received
diplomatic and material support from China, the
United States, and the Association of Southeast Asian
Nations (then composed of Thailand, Malaysia, Singa-
pore, Indonesia, the Philippines, and Brunei), formally
ended when a peace accord was signed in Paris in
October 1991, paving the way for free elections super-
vised by the United Nations. The UN Transitional
Authority in Cambodia (UNTAC) arrived, and the
country was promised a free press. Numerous radio
stations were launched, including UNTAC’s own, and
an abundance of newspapers appeared.

Among the 30 or so papers that were published daily,
weekly, or whenever the publishers had enough news-
print and money to put out issues, the Khmer-language
Rasmei Kampuchea (Light of Cambodia) emerged as
the most popular. With front-page stories and pictures
of grisly traffic accidents and murders, the paper soon
reached a circulation of 15,000 a day. Backed by Teng
Boonma, a controversial Thai–Chinese–Cambodian
business tycoon, the paper moved closer to Hun Sen,
the strongman of the Hanoi-backed pre-UNTAC
regime.

Other papers tended to be organs through which the
respective editors expressed their opinions rather than
disseminators of news. The elections in May 1993
resulted in an uneasy coalition government between
Hun Sen’s Cambodian People’s Party (formerly the
KPRP) and a Royalist faction led by Sihanouk’s son,
Prince Norodom Ranariddh (and Sihanouk reinstated
as king of the country). The Khmer Rouge boycotted
the election and became marginalized. As a result of the
new ‘‘openness,’’ the Khmer-language press became
even more polemic. Harish C. Mehta, an India-born
journalist, wrote in his book Cambodia Silenced: The
Press under Six Regimes:

The Cambodian Press went too far. It crossed the

bounds of decency. A cartoon carried by one local

paper showed the wife of Second Prime Minister Hun

148 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in



Sen with a pig’s head. Another ebullient newspaper,

Samleng Reas Khmer (Voice of Khmer People), de-

scribed First Prime Minister Prince Norodom Ranar-

iddh as ‘‘the prince of evil’’ and Hun Sen as a ‘‘rat.’’ The

Udom Ka te Khmer (‘‘Khmer Ideal’’) newspaper used

the word ‘‘dog’’ to describe the two co-premiers

heading the two-party coalition. Profanity gave way

to allegation. Weekend editions of Samleng Yuvachun

Khmer (Voice of Khmer Yout’’) ran a cartoon of Ranar-

iddh carrying a bag of money on his head, implying that

he was corrupt. The Serei Pheap Thmei (New Liberty

News) carried a cartoon of Hun Sen pointing a gun at

Ranariddh’s head to make him sign documents. Next,

on February 6, 1995, the same paper ran an article

alleging ‘‘the whole of Cambodia was a country of

thieves, and Hun Sen was the head of thieves.’’

A foreign-language press also emerged in Cambodia
in the wake of the UNTAC intervention. In July 1992,
an English-language fortnightly, the Phnom Penh Post,
was launched, followed by the weekly Cambodia
Times. Later, the Cambodia Daily appeared in English,
Khmer, and Japanese. The first paper was a private
initiative launched by Michael and Kathleen Hayes,
an American couple. The Cambodia Times was backed
by Malaysian interests, and the Cambodia Daily was a
private project initiated by a former Newsweek corres-
pondent, Bernard Krisher. Two French-language papers
also appeared: Lé Mekong and La Voix du Cambodge.
With the sole exception of the Cambodia Times, which
functioned as a government mouthpiece, the foreign-
language press tended to be more responsible in their
reporting than did their Khmer counterparts. The
Phnom Penh Post especially developed into a main
source of information about current events as well as
history and culture, and consequently it managed to get
a large number of subscribers overseas.

The rapid changes after UNTAC’s intervention, and
the emergence of a free but largely irresponsible press
made journalism perhaps the most dangerous profes-
sion in Cambodia. Scores of newspaper editors and
journalists have been killed, and not a single case has
been solved. The Khmer Journalists Association,
formed in the wake of the changes during the early
1990s, has protested against the killings, and in Sep-
tember 1995, Human Rights Watch Asia published a
strongly worded report titled ‘‘Cambodia: The War
against Free Speech.’’ It stated,

Over the last year, the Royal Cambodian Government

has waged a campaign to silence its critics, targeting

independent newspapers and political figures for pros-

ecution and harassment. On more than a dozen occa-

sions, it has suspended, shut [down], or confiscated

newspapers or brought criminal charges against jour-

nalists. A controversial new press law is unlikely to halt

these abuses as it allows confiscations, closures, and

criminal prosecutions to continue.

The fragile coalition between Hun Sen and Ranar-
iddh fell apart in July 1997, when the former led a coup
against the latter. Hun Sen’s superior troops drove out
Ranariddh’s supporters and began what human rights
workers alleged was a purge of Ranariddh loyalists.
Between 40 and 60 of the deposed first prime minister’s
supporters, including several senior government offi-
cers, were killed. Many fled the country, including sev-
eral leading newspapermen. Among them were Pin
Samkhon, president of the Khmer Journalists Associ-
ation, and Ou Sovann, the editor of Samleng Yuvachun
Khmer. Ou Sovann was the fourth editor of that paper.
Its founder, Keo Phokka, resigned after receiving sev-
eral death threats, and his successor, Noun Chan, was
assassinated in September 1994. The third editor, Yim
Sokha, was arrested in 1996 for publishing an article
critical of Hun Sen and the Cambodian People’s Party.

A second general election was held in July 1998,
resulting in a victory for Hun Sen’s Cambodian People’s
Party. Following international pressure, Ranariddh and
his followers were allowed to return to Cambodia,
and a new coalition, headed by Hun Sen, was formed.
But the political uncertainty-and instability-continues.
Some newspapers have resumed publication, while
others such as the Cambodia Times have gone out of
business. Fear, rather than official restrictions, seem to
be the main reason why Cambodia’s surviving papers
have become much more timid than they were during
the era before the July 1997 coup.

Table II provides a listing of the current major media
in Cambodia.

VI. LAOS POST-1975

Following the proclamation of the Lao People’s Demo-
cratic Republic on December 2, 1975, only two daily
papers were allowed to be published: Pasason (the
People), the organ of the Central Committee of the
ruling LPRP, and Vientiane Mai, which is published
by the LPRP Committee for the Municipality of Vien-
tiane. In addition, there are two weeklies and a half-
dozen monthly journals. But one of the most popular,
the cultural magazine Vannasin (Literature and the
Arts), ran out of funds and had to discontinue publica-
tion during the mid-1990s. A theoretical quarterly,
Aloun Mai (New Dawn), publishes speeches by state
and party leaders as well as articles about socialist

Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in 149



ideology and culture. All newspapers and journals are
tightly controlled by the party and its mass organiza-
tions, and the officially stated role of the mass media in
Laos is to provide a link among the party, the state, and
the people. Thai newspapers are not allowed in Laos,
but many Lao read fashion magazines, movie and
music journals, and other popular publications from
Thailand. The official news agency, Khaosan Pathet
Lao (Lao News Agency), publishes a daily cyclostated
bulletin in Lao, English, and French, with mostly local
news about development projects and the activities of

various government ministers and officials. There are
no opposition or underground publications, although
U.S. government-sponsored Radio Free Asia has Lao-
language broadcasts that present a more critical view of
the party and its performance.

On April 1, 1994, a new English-language paper was
launched by the Ministry of Information and Culture,
the weekly Vientiane Times. From December 4, 1996, it
has been published twice a week, and with a circulation
of 5400, it reaches most foreigners living and working
in Laos and many Lao overseas (there are large com-
munities of Lao emigrés in Australia, France, and the
United States). The editor of the Vientiane Times, Som-
sanouk Mixay, ran the Vientiane News during the
1970s, then worked for Lao National Radio, and is
one of Laos’s most experienced media personalities.
The 20-page paper contains local and foreign news;
articles on culture, the economy, and the environment;
quizzes for general knowledge; and photo essays. It
generally avoids controversial subjects, and there is no
criticism of the government and its policies.

Lao National Television and Lao National Radio are
both owned by the state and have several regional
stations that telecast and broadcast in Lao as well as
local tribal languages. The emphasis on the program-
ming is on basic education, health, agriculture,
‘‘healthy’’ entertainment, and the government’s view
on current events. However, Thai television—the only
foreign telecasts that most Lao can understand and that
can be received by ordinary antennas in most Mekong
valley towns—is extremely popular in Laos. Thai soap
opera actors, singers, and entertainers are as well
known in Laos as they are in Thailand. Posters of Thai
actors and singers, Thai music cassettes, and Thai CDs
can be found all over Laos. Many Lao also watch the
news on Thai television because their own television
station tends to be biased and unreliable.

During the height of the Asian boom in the early
1990s, several Thai television and telecommunications
companies planned to expand to Laos, but these plans
have been shelved because of the economic crisis that
struck the region in mid-1997. At first, the Thai cable
TV company IBC set up a joint venture with Lao Tele-
vision Channel 3, called IBC Lao, to bring cable TV to
Laos. But the arrangement did not work out to the
satisfaction of either the Lao or the Thai side, and
although the name IBC Lao still exists, it is no longer
a joint partnership with Thai interests.

In October 1996, before the crisis hit the region,
IBC’s parent company, the Shinawatra Group of
Thailand, scored an exclusive deal in Laos to develop
and coinvest in the country’s telecommunications ser-
vice, barring satellite communication. The agreement

TABLE II

Major Media in Cambodia

Newspapers and Magazines:

Rasmei Kampuchea (Light of Cambodia)

Publication frequency: Daily

Language: Khmer

Circulation: 27,000

Publisher: Teng Boonma (private)

Chakraval (Universe)

Publication frequency: Daily

Language: Khmer

Circulation: 12,000

Publisher: Keo Sophon (private)

Koh Santepheap (Island of Peace)

Publication frequency: Daily

Language: Khmer

Circulation: 16,000

Publisher: Thong Uy Pang (private)

Cambodia Daily

Publication frequency: Monday through Saturday

Language: English, Khmer, and Japanese

Circulation: 3200

Publisher: Bernard Krisher (private)

Phnom Penh Post

Publication frequency: Twice monthly

Language: English

Circulation: 5000

Publisher: Michael Hayes (private)

State-Owned News Agency:

Agence Khmere de Presse

Radio and Television (State-Owned):

National Radio Cambodia

Radio FM 90

Television of Khmer

Television of Cambodia

150 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in



required Shinawatra to develop a telecommunications
service in Laos and to establish a joint venture called
Lao Telecommunications Company (LTC) with the Lao
government to operate both domestic and international
telecommunications services. The Lao government
held 51% of the shares in this joint venture, and Shina-
watra International held the remaining 49%. The
agreement caused consternation among French and
Japanese companies, which thought they would benefit
from the aid to develop the Lao telecommunications
sector that both the French and Japanese governments
had given to Laos prior to the deal with Shinawatra. But
since the crisis began, it has become uncertain whether
Shinawatra can fulfill its part of the deal, which requires
an investment on the order of U.S. $400 million. Part
of the original deal was also to install Internet services
in Laos.

Laos now has Internet access. An ISP license was
granted by MCTPC to LTC in 1997; however, the
company did not use its license because the company
made more money from the international calls people
had to make to Thailand to connect to the Internet. In
September 1998 the Lao News Agency (KPL), in part-
nership with a private company called GlobeNet, setup
the first ISP in Laos, called LaoNet. At that point, LTC
was compelled to start a local ISP, which began a year
later. While the two ISPs were starting up their oper-
ations, the prime minister’s office setup the Internet
Committee, which was meant to sort out the mess of
LaoNet, which was not licensed, and LTC, which was
licensed but not operational. The committee had repre-
sentatives from MIC, MCTPC, STENO, MFA, and MI.
The Internet Committee basically removed the two
current ISPs and in February 2000 issued licenses to
two new ISPs: LawNet and PlaNet Computers. Offi-
cially, the Internet is subject to censorship but in prac-
tice this has not been implemented on any scale
noticeable to most users. However, this could be due
to that 85% of the customers are tourists, who may not
be interested in ‘‘sensitive’’ information. The remaining
customer base is made up of 5% expatriates, and 10%
Lao nationals.

A similarly shaky deal was signed during the mid-
1990s between the Lao government and the Asia
Broadcast and Communications Network (ABCN),
a subsidiary of Thai media entrepreneur Sondhi
Limthongkul’s M Group. According to the U.S. $800
million project, Sondhi was going to launch a Lao
satellite, called L-Star, for ABCN and the Lao
government for use in the Asia–Pacific region. How-
ever, the M Group was one of the first Thai companies
to be affected by the current crisis. Its media flagship,
the daily regional newspaper Asia Times, collapsed in

late June 1997, followed by the monthly Asia Inc. and
the weekly Manager magazine. By September, Sondhi
announced that he was ready to sell his M Group’s
stakes in three telecommunications companies so as to
sustain the publishing arm, Manager Media Inter-
national. In October, it was reported that the United
Communication Industry Public Company had taken
over the shares previously held by the M Group and
that the troubled L-Star project would be saved. The
satellite would be launched in early 1998, the reports
said, but in the end nothing materialized. But with or
without L-Star, satellite dishes are not an uncommon
sight in Laos, in the capital Vientiane, or upcountry.
The issue at stake are illegal antenna suppliers, who sell
pirated equipment to anyone who wants to buy it.
Policing the market for illegal antennas would be ex-
tremely difficult in Laos.

Table III provides a listing of the current major media
in Laos.

TABLE III

Major Media in Laos

Newspapers and Magazines:

Pasason (the People)

Publication frequency: Daily

Language: Lao

Circulation: 10,200

Publisher: Lao People’s Revolutionary Party

Vientiane Mai (New Vientiane)

Publication frequency: Daily

Language: Lao

Circulation: 4400

Publisher: Lao People’s Revolutionary Party, Committee for the

Municipality of Vientiane

KPL (Khaosan Pathet Lao) News Bulletin

Publication frequency: Daily (cyclostated news bulletin)

Languages: Lao, English, and French

Circulation: 540

Publisher: state-owned news agency, Khaosan Pathet Lao

Vientiane Times

Publication frequency: Twice weekly

Language: English

Circulation: 5400

Publisher: Ministry of Information

Radio and Television (State Owned):

Lao National Radio

Lao National Television

Lao Channel 3

Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in 151



VII. CONCLUSION

The current chaos and political uncertainty seem likely
to continue in Cambodia, which means that the coun-
try’s free-wheeling media tradition will remain more or
less unchanged. Given the country’s heavy dependence
on foreign aid and goodwill, the government might not
crack down on the media despite the largely irrespon-
sible nature of many of the papers. Burma’s political
system is unlikely to change within the foreseeable
future, and existing repressive measures will remain in
place so long as the military rules the country. Burma is
much less dependent on aid than is Cambodia—most
foreign countries cut their aid in the wake of the 1988
massacres—and its only close foreign allies are China,
Malaysia, and Singapore, three countries that are un-
likely to attempt to persuade the government to liberal-
ize its policies. The government of Laos has shed much
of its old socialist economic policies and has begun to
promote more open free market practices. But the
ruling party (the LPRP) remains firmly in charge, the
political system remains strictly authoritarian, and
there is no political opposition inside the country that
is pressing for changes. Thus, the media may become
somewhat more popular in their coverage of entertain-
ment and business, and more satellite TV may be
added, but the papers will continue to avoid writing
about any controversial political subjects.

See Also the Following Articles

CHINA, STATUS OF MEDIA IN . FREEDOM OF THE PRESS IN

ASIA . HONG KONG, STATUS OF MEDIA IN . JAPAN, STATUS

OF MEDIA IN . KOREA (NORTH AND SOUTH), STATUS OF

MEDIA IN . SINGAPORE, STATUS OF MEDIA IN . TAIWAN,

STATUS OF MEDIA IN . THAILAND, STATUS OF MEDIA IN .

VIETNAM, STATUS OF MEDIA IN

Bibliography

Allot, A. J. (ed.) (1993). Inked Over, Ripped Out: Burmese Storytell-
ers and the Censors. PEN American Center, New York.

Allot, A. J. (1990). The media in Burma and the pro-democracy

movement of July–September 1988. South-East Asia Library
Group Newsletter, December, pp. 34–35.

Chandler, D. (1993). A History of Cambodia. Silkworm Books,

Chiang Mai, Thailand.

Government Printing Office. (1972). Area Handbook for Laos. Gov-

ernment Printing Office, Washington, DC.
Gunn, G. C. (1988). Political Struggles in Laos, 1930–1954. Editions

Duang Kamol, Bangkok.

Human Rights Watch/Asia. (1995). Cambodia: The War against Free
Speech. Human Rights Watch, New York.

Khmer Journalists Association. (1977). The 1994 Media Guide.

Khmer Journalists Association, Phnom Penh, Cambodia.

Lent, J. A. (1977). A Guide to Research Materials on Thailand and
Laos. Asia Library Services, New York.

Lent, J. A. (1982). Broadcasting in Asia and the Pacific. Heinemann

Asia, Hong Kong.

Lintner, B. (1985) Proud past, sad present. Far Eastern Economic
Review, March 28.

Mehta, H. C. (1997). Cambodia Silenced: The Press under Three
Regimes. White Lotus, Bangkok.

Nunn, G. R., and Anh, D. V. (1972). Vietnamese, Cambodian, and
Laotian Newspapers: An International Union List. Ch’eng-wen

Publishing, Taipei.

Smith, M. (1991). State of Fear: Censorship in Burma. Article 19
Country Report, London.

Thaung, U. (1995). A Journalist, a General, and an Army in Burma.

White Lotus, Bangkok.

152 Burma, Laos, and Cambodia, Status of Media in


